072 - Mot oändligheten i shadervärlden med Mårten Rånge
Mårten Rånge gästar podden och berättar om hur kul det är att programmera shaders - kod som körs direkt på grafikkortet och skapar vackra effekter med chockerande få rader kod. Resultatet är allt som räknas, man kan fuska hur mycket man vill på vägen dit och det finns massor av kod och personer att lära sig av. Dessutom har man i Mårtens mening den hetaste av hot reloading som låter en experimentera otroligt snabbt och enkelt.
Mårten Rånge gästar podden och berättar om hur kul det är att programmera shaders - kod som körs direkt på grafikkortet och skapar vackra effekter med chockerande få rader kod. Resultatet är allt som räknas, man kan fuska hur mycket man vill på vägen dit och det finns massor av kod och personer att lära sig av. Dessutom har man i Mårtens mening den hetaste av hot reloading som låter en experimentera otroligt snabbt och enkelt.
Mårten kommer att prata shaders på Swetugg i Göteborg den 26 oktober!
Länkar
- Mårten
- Atari ST
- Shaders
- HAM-läget på Amiga kunde visa upp 4096 färger
- Raster bar
- Rasterlinje
- Triton - Fasttracker 2
- Starbreeze
- Future crew
- DICE
- Pinball fantasies
- Peter Molyneux
- Fragment shaders
- GLSL och HLSL
- Fouriertransformation
- Canvas
- Prolog
- Ray tracing
- POV-ray
- Shader toy
- Beautypi - skaparen av Shader toy
- Shader jams - måndagar på Twitch
- Kodelife
- Bonzomatic
- Distance fields
- Ray marching
- Get back - filmen om Let it be
- Scratch
- Sunet
- The art of code
- An introduction to shader art coding
- Swetugg i Göteborg - Mårtens presentation heter Literally beautiful code
- https://iquilezles.org/articles/distfunctions2d/
Citat
- Det ser lite demoaktigt ut
- Visa upp 4096 färger
- Ett program som körs på GPUn
- Input: X och Y, output: RGB
- Man tar in en pixelkoordinat och producerar en färg
- En mental fouriertransform
- Man fuskar så mycket det bara går
- Mot oändligheten i shadervärlden
- The hottest reload
- Remixmentaliteten